Omega 3 – organizmui būtinos rūgštys

omega 3

omega 3Omega – tai polinesočiosios riebalų rūgštys, būtinos organizmui gaminti įvairius biologiškai aktyvius junginius. Geraisiais riebalais laikomos omega 3 ir omega 6 riebalų rūgštys. Žmogaus organizmas šių rūgščių nesugeba pasigaminti, todėl yra labai svarbu jas gauti su maistu.

Minėtų riebalų rūgščių įtaka ir svarba žmogaus organizmui skiriasi. Sukaupta nemažai įrodymų, patvirtinančių kokia yra omega 3 nauda žmogaus organizmui. Šios rūgštys padeda palaikyti normalų kraujo spaudimą, yra svarbios tinkamai širdies ir smegenų funkcijai užtikrinti, mažina kraujo trigliceridų kiekį. Seniai pastebėta, kad Grenlandijos gyventojai beveik neserga koronarine širdies liga. Japonijoje gyvenantys japonai retai serga širdies infarktu ar krūtinės angina. Tai paaiškinama įprastu šių šalių gyventojams racionu, iš kurio jie gauna reikiamą kiekį omega 3 riebalų rūgščių.

Šių rūgščių gausu šaltųjų jūrų žuvyse, tokiose kaip skumbrė, lašiša, tunas, silkė ar upėtakis. Linų sėmenyse esanti a-linoleno rūgštis irgi priklauso šiai riebalų rūgščių rūšiai, tačiau jos nauda organizmui yra mažesnė, nei gautų iš žuvų taukų.

Tačiau paprastai žmonių mityboje šių rūgščių labai trūksta. Tad besirūpinantiems savo sveikata, reikėtų žinoti, kad puikus omega 3 riebalų rūgščių šaltinis yra zuvu taukai. Reikiamas organizmui omega 3 kiekis gaunamas, jeigu kasdien išgeriamas 1 šaukštelis skystų žuvų taukų arba 2-3 žuvų taukų kapsulės.

Norint, kad vitaminai omega organizme būtų naudingai įsisavinti, reikia laikytis šių svarbių rekomendacijų, taip bus užtikrintas teisingas omega 3 vartojimas. Tinkamiausia suaugusio žmogaus dienos norma yra 1000 miligramų šios riebalų rūgšties. Todėl, prieš įsigyjant šios rūšies produktus, būtina perskaityti, koks yra nurodytas ant pakuotės paros kiekis dozėje. Vaistinėse gali būti siūlomi įvairūs vitaminai omega. Tačiau labai svarbu pasirinkite tinkamą tipą, tai yra tokiame produkte turėtų būti jūrinės kilmės rūgščių – DHR ir EPR. Be to, reikėtų rinktis natūralią šios medžiagos formą. Natūraliuose šaltiniuose ji yra trigliceridų formos. Šią medžiagą iš trigliceridų organizmas pasisavina geriau nei iš etilo esterių formos.

Vaistinėse siūlomas didžiulis šių produktų pasirinkimas. Tai gali būti omega 3 vitaminai ar omega 3 zuvu taukai. Gali skirtis įvairių tiekėjų omega 3 kainos. Norintiems sutaupyti verta palaukti, kol bus pasiūlyta patraukli omega 3 akcija. Tad, rinkdamiesi šiuos produktus, pagal aukščiau pateiktas rekomendacijas, kiekvienas gali atrasti tai, kas jam geriausia bei nusipirkti prieinama omega 3 kaina.

 

Papildai sportininkams: ką būtina žinoti?

papildai sportininkams

Nuolatos tobulėjanti farmacijos pramonė siūlo daugybę dirbtinai sukurtų medžiagų, kurios gerina mūsų sveikatą ir padeda atgauti jėgas. Pastaruoju metu vaistinės siūlo įsigyti ne tik gydytojų rekomenduojamus vaistus, kurie stiprina mūsų organizmą, bet ir įvairius maisto papildus, kurie suteikia energijos ir aprūpina mus vitaminais. Šiandien itin vertinami maisto papildai, skirti sportininkams. Nors sportuojama dėl skirtingų priežasčių (vieni nori atsikratyti papildomų kilogramų, kiti nori būti stipresni, tretiems svarbu išryškinti ir patobulinti vieną ar kitą kūno dalį), tačiau visuomenėje paplitusi nuomonė, kad siekiant geriausių rezultatų yra būtini trys dalykai: tinkamos treniruotės, subalansuota mityba ir maisto papildai.

Farmacijos pramonė siūlo įvairiausius dirbtinius medikamentus, tačiau dažniausiai pats geriausias pasirinkimas yra šviežios daržovės ir vaisiai, kuriuose galima atrasti visų mums būtinų vitaminų ir mineralinių medžiagų (pvz., daugelis sportininkų labai vertina bananus, kurie suteikia energijos, bet neapkrauna skrandžio). Deja, itin dažnai vaisių ir daržovių nauda pamirštama, o natūralūs vitaminai ir mineralai keičiami dirbtinai sukurtais preparatais – net ir vaistinės darbuotojai teigia, kad maisto papildai labai naudingi mūsų sveikatai. Vis dėlto turėtumėte išlikti budrūs ir prisiminti, kad toks požiūris tik iš dalies teisingas.

Iš tiesų aktyviai sportuojantys asmenys neteka vitaminų  ir mineralinių medžiagų, būtinų mūsų gerai savijautai, todėl prarastą vitaminų dalį turime kompensuoti maisto papildais, kurie praturtina mūsų dienos racioną, suteikia energijos ir padidina ištvermingumą. Deja, daugelis sportininkų, girdėdami panašius agitacinius šūkius („vartokite šiuos papildus ir būsite sveiki bei stiprūs!“), pamiršta, kad papildai nėra maisto pakaitalas (tai greičiausiai jums primins ir vaistinės darbuotojas), o pageidaujamas preparatas, kaip ir bet koks kitas produktas, kurį jums siūlo farmacijos pramonė, turi būti vartojamas tik pasikonsultavus su specialistais – dietologu ar šeimos gydytoju.

Kalbėdami apie maisto papildus daugelis žmonių pasiskirsto į dvi dideles grupes – vieni teigia, kad tai neatsiejama sėkmingų treniruočių dalis, kiti tvirtina, kad papildų žala mūsų organizmui yra nepataisoma. Šiuo atveju ir vieni, ir kiti klysta. Aktyviai sportuojantiems žmonėms neužtenka su maistu gaunamų naudingų medžiagų, todėl papildai kartais net būtini, vis dėlto netinkamai pasirinkti (ar netinkamai vartojami) produktai gali padaryti ir daug žalos. Daugiausia problemų kyla tuomet, kai papildai perkami atsižvelgus į draugų patarimus ir imama nebekreipti dėmesio į įprastą mitybą (juk papildai visagaliai!). Neretai tokiu atveju vietoj didesnio jėgų antplūdžio juntamas silpnumas, o imuninė sistema tampa lengvai pažeidžiama. Labai svarbu prieš įsigyjant papildus pasikonsultuoti ne tik su vaistinės darbuotoju, bet ir su treneriu ar sporto gydytoju, kurie, atsižvelgdami į jūsų fizinį pajėgumą ir mitybos ypatumus, gali paskirti tinkamus produktus. Iš tiesų didžiausios problemos ir kyla ne dėl pačių maisto papildų, o dėl sportininkų, kurie vartoja netinkamus papildus milžiniškais kiekiais ir dažniausiai nekreipia dėmesio į šalutinius poveikius (papildų vartojimas nenutraukiamas, nes gaila išleistų pinigų arba tikimasi, kad nepageidaujamas poveikis greit praeis). Toks atsainus požiūris greitu metu privers išleisti krūvas pinigų imuninės sistemos atstatymui ir įvairių sveikatos sutrikimų gydymui.

Jei nusprendėte įsigyti maisto papildų, visų pirma turėtumėte išsiaiškinti savo mitybos ypatumus: kokius produktus reguliariai valgote, kiek ir kokių maistinių medžiagų bei vitaminų gaunate ir kokių vitaminų jums trūksta. Nepamirškite, kad maisto papildai, skirti sportininkams, yra labai koncentruoti. Tai reiškia, kad dažniausiai jie viršija tam tikrų medžiagų rekomenduojamą paros normą. Be to, kai kurie maisto papildai yra skirti tik žmonėms, užsiimantiems profesionaliu sportu. Tokių papildų neturėtų gerti savamoksliai sportininkai, kadangi juose vitaminų ir maistinių medžiagų kiekiai rekomenduojamą paros normą gali viršyti net 10 kartų, o vidutinio fizinio aktyvumo žmogus tokio kiekio nesugeba nei pašalinti, nei sudeginti – medžiagos kaupiasi organizme ir laikui bėgant ima kenkti imuninei sistemai. Specialistai, kurių interesų sritis – farmacijos pramonė ir maisto papildai, perspėja, kad naujokams itin griežtai draudžiama pirkti stiprius ir puikius rezultatus žadančius papildus, kadangi jie gali sukelti milžinišką žalą jauno žmogaus sveikatai. Iš tiesų greitą efektą sukeliantys maisto papildai nerekomenduotini niekam (net ir aktyviai sportuojantiems žmonėms), kadangi jie sukelia šoko reakciją organizme (dėl to patiriamas didelis stresas), o pasiektas rezultatas yra laikinas, nes organizmas yra priverstas maksimaliai kovoti su naujovėmis.

Šios srities specialistai teigia, kad net ir geriausi papildai negali pakeisti racionalios ir tinkamai subalansuotos mitybos – mūsų organizmas yra ne tik sudėtinga, bet ir jautri sistema, todėl tiek tam tikrų medžiagų perteklius, tiek jų trūkumas gali pakenkti imuninei sistemai. Papildus reikėtų pradėti vartoti tik įvertinus savo fizinį krūvį, mitybą, norimo įsigyti papildo sudėtį ir jame esančių medžiagų galimą poveikį organizmui. Deja, dažniausiai papildai vartojami tik (geriausiu atveju) pasitarus su vaistinės darbuotoju ar treneriu, kurie neturi galimybių įvertinti, kas labiausiai tinka konkrečiam asmeniui. Be to, daugelis neprofesionalių sportininkų, išleidę krūvas pinigų maisto papildams ir nesulaukę norimo rezultato, nusprendžia, kad papildas jiems per silpnas ir ima didinti dozes, o tai gali sukelti milžinišką žalą.

Profesionalūs sportininkai tvirtina, kad norint siekti aukštų  rezultatų, būtina tinkamai maitintis, aktyviai gyventi ir jokiu būdu neeksperimentuoti su maisto papildais – privalote vartoti tik jums tinkančius papildus numatytomis dozėmis. Nepamirškite, kad visi esame skirtingi, todėl tai, kas tinka vienam, netiks kitam. Asmenys, norintys užsiauginti kūno masę arba patobulinti kūno formas, turi valgyti šešis kartus per dieną, maždaug kas 2–3 valandas. Taip organizmas geriau įsisavins visas maisto medžiagas, kurios yra būtinos raumenų augimui.

Sportininkams skirti maisto papildai gali padėti pasiekti aukštų  rezultatų, tačiau nepamirškite, kad jie privalo būti vartojami saikingai ir tik pasitarus su specialistais. Labai svarbu įvertinti savo mitybos įpročius ir subalansuoti racioną. Įvertinti, kokių vitaminų ar maistinių medžiagų trūksta konkrečiam žmogui – sudėtingas ir specifinių žinių reikalaujantis darbas, todėl daugelis žmonių varginasi bent jau apytiksliai paskaičiuoti, kiek ir kokių medžiagų jie gauna kasdien su maistu ir kokių medžiagų jiems trūksta, siekiant geriausių rezultatų.

Papildai sportui leis jums pasistiprinti ir tobulinti savo kūną

papildai sportuiSusirūpinote savo mityba ir ieškote kažko tokio, kas padėtų  jums įvykdyti savo tikslus sporte? Dabar tai padaryti bus nesunku –  tiesiog reikia šiek tiek daugiau pasidomėti papildais, skirtais sportui, ir jau greitai galėsite pradėti treniruotis daug sėkmingiau ir sparčiau.

Maisto papildai naudingi sveikatai

Visų pirma, prieš užsiimant kokia nors sporto šaka rimčiau, įvertinkite savo galimybes. Galbūt jaučiate, kad yra ne visai taip, kaip norėtumėte. Pavyzdžiui, anksčiau turėjote labai daug energijos, o dabar ji kur kas greičiau išsenka. Ir ką daryti tokiu atveju? Neskubėkite su kažkokiais specifiniais maisto papildais – iš pradžių nusipirkite vitaminų rinkinį ir gerkite jį kartą per dieną arba kelis – labai greitai pamatysite, kad jūsų energija atsistato, ir tuomet galėsite galvoti apie kažką konkrečiau.

Papildai sportuojantiems – pagal sporto šakas

Kartais geriausi papildai sportui gali būti paprasčiausi vaisiai ir daržovės. Be jokios abejonės, taip yra todėl, kad šiuose dalykuose rasite visą gausumą vitaminų. Ypač tai galioja bananams. Jeigu esate teniso fanas, tuomet turbūt neretai pastebite, kad tenisininkai ir per trumpąsias pertraukas neretai atsisėdę suvalgo po bananą. Taip yra ne be reikalo – tokie natūralūs papildai sportuojantiems garantuoja, kad bus šiek tiek daugiau energijos, tačiau nesijaus jokio skrandžio apkrovimo. Taigi, viskas yra labai gerai apgalvota – išlaikytas lengvas, lengvai kontroliuojamas kūnas, tačiau visiškai atsisakyta apkrovos, kuri neprideda pranašumo tokiame sporte kaip tenisas.

Štai maisto papildai, skirti tiems, kurie užsiima kultūrizmu, būna jau visiškai kitokie. Dažniausiai tai būna proteino gaminiai – arba specialios mikstūros, kurios yra valgomos kartu su maistu, arba tam tikri batonėliai, leidžiantys jums gauti stiprią energijos dozę. Tačiau pagrindinis tokių papildų kultūrizmo sportui tikslas – priauginti daugiau masės. Vadinasi, turi būti palaikomas ir atitinkamas gyvenimo stilius – jeigu valgydami proteino papildus sportui jūs nesitreniruosite, tuomet tiesiog priaugsite svorio ir viskas, o juk norisi sukonstruoti iš tiesų įspūdingą kūną!

Taip pat labai populiarūs papildai sportui – geriamieji proteino ir vitaminų papildai sportuojantiems. Dažniausiai tokius vartoja dviratininkai – tai labai patogu, kadangi gali atsigerti ir važiavimo metu. Negana to, šie maisto papildai labai tinka ir bėgikams, kurie bėga labai ilgas distancijas. Taip yra todėl, kad tokie papildai sportui pagerina kraujo apytaką ir suteikia kur kas daugiau ištvermės.

Savaime aišku, norint naudoti papildus sėkmingai, reikia ir tinkamai maitintis ir jokiu būdu per daug neeksperimentuoti – darykite taip, kaip rekomenduotina būtent jums. Juk visų žmonių  kūnai yra skirtingi, tad vienam papildas gali būti labai naudingas, o kitam net gi žalingas. Visgi, žalos rizika gerokai sumažėja, jeigu jūsų pasirinkti papildai sportui yra 100% natūralūs.